Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Tippek, tanácsok

A kontúrozásról vagy guttáról

A selyemre a guttával rajzolunk. A gutta sok esetben megadja a fő kontúrokat, kiemeli a rajzot. Főleg a színes gutták alkalmasak arra, hogy a kiemelést elérjük vele.  Ezért nem szokás leszedni. Én színtelen guttát használok. A festményeimen általában 5 festékréteg van egymás fölött. Mire én ezeket felrakom, általában a gutta az ecsetvonások alatt elkopik, eltűnik.

Ha  mégsem tűnik el a korntúrozás, akkor én szedem le a negyedik festékréteg felhordása után.  Azokon a helyeken, ahol a fényre szükségem van, megtartom a kontúr vonalat, de melléfestek, hogy csak annyi maradjon belőle, amennyi a fényhez szükségem van.

Az sem hiba, ha a gutta letöredezik, mert alatta megmarad egy világosabb csík, ami továbbra is kiemeli a kívánt vonalat.

Azokon a selymeken, amelyeket kimosunk, nem marad meg a színes  kontúrvonal sem  sokáig, mivel a mosáskor az letöredezik, leesik.

A kollázs technika alkalmazása során hasznos a guttázás. A guttázás mentén kivágott anyag nem fog rojtosodni.

 

A sűrítőről

A selyemfestékhez lehet adagolni sűrítőt, amivel  a kontúrok melletti háttér részletet stabilabb, nem annyira folyós festékkel lehet meghúzni. Vigyázni kell azonban, mert a sűrítő a festéket világosabbá teszi, elüt az eredeti festék színétől. Én azért nem szeretem alkalmazni, mert megszáradás után kikeményedik azon a helyen a selyem és a szép fényét elveszíti, matt lesz tőle.

 

A keverő fehérről

A selyemfestéket általában vízzel hígítjuk. Létezik azonban egy keverő fehér festék, amellyel nagyon szép pasztell színeket lehet kikeverni. Ekkor a szín világosabb lesz, de egységesebb, nem olyan híg, mintha vízzel hígítanám.

 

A festőkeretről

 

A festés megkezdése előtt a festőkeretet célszerű ragasztópapírral leragasztani azokon a helyeken, ahol az anyaghoz hozzáér, illetve ott, ahol várható a festék lecseppenése. A ragasztószalag eltávolításával és cseréjével a festőkeret könnyen tisztán tartható.

Az asztalon a festőkeretet vízszintesen helyezem el. Alája barna színű üveglapot teszek, hogy a színtelen guttával kirajzolt vonalakat lássam. Az üveglap széleit körberagasztottam ragasztószalaggal, hogy ne vágjon. Az üveglap azt a célt is szolgálja, hogy a "nedves a nedvesen" technika alkalmazása során esetlegesen lecseppenő festék arra hullik. Amíg a kép szárad, az üveglapot nedves szivaccsal letörlöm, majd papírtörlővel szárazra törlöm. Mire ezt elvégzem, a kép annyira megszárad, hogy folytathatom a festést.

Az ecsetek tisztításáról

Festés előtt érdemes az ecsetet mosogatószerbe ( folyékony mosószerbe) mártani, majd kimosni. Lényeges, hogy a szőrök tövénél, ahol a szárhoz rögzülnek, ott is érje a mosogatószer,mert akkor a festék nem fog feszáradni a szálak közé.

A festés során használt ecsetet tiszta vízzel teli tálba szoktam állítani, hogy ne száradjon bele a festék az ecset szálainak tövébe addig sem, amíg időt szakítok a kimosásukra. Az ecseteket mosószeres vízzel szoktam alaposan kimosni, megtörölni, majd egy pohárba állítva tárolom, hogy a sörtéik szabadon legyenek és ne deformálódjanak.

A törlésről

A festék törlése során mindkét oldalon - tehát az anyag alatti részen is papírtörlőt helyezek el, hogy az a felesleges festéket feligya, ne csak szétnyomjam az anyagon a felső törlővel a festéket, hanem ténylegesen eltávolítsam.

A perspektíva érzékeltetéséről

 A tájképeken a távolabbi tárgyakat, fákat halványabb és kékesebb színnel szoktam megfesteni, hogy a távoli perspektívát érzékeltessem.

A fő témát a kép középpontjába szoktam legtöbbször helyezni. Azt mindig részletesen megfestem.  A távoli dolgokat halványabbra, kékesebbre  festem, de a közelieket élénk színekkel, kontrasztosan , hogy a perspektívát ezzel is érzékeltessem.

A szálirányról

Azokon a képeken, ahol több függőleges és vízszintes vonalat kell húzni, (pl. épületeket ábrázoló tájképek, ) a függőleges vonalakat mindig a szálirányba húzom. Ilyenkor nagyon figyelek arra, hogy  az anyag felfüggesztése során ne deformálódjon el a selyem, ne torzuljon el a kép. A vasalásnál szintén nagyon kell figyelni, hogy az anyag ne húzódjon meg. Ennek érdekében nem a vasaló megszokott irányában vasalom az anyagot, hanem a széles oldalát tolom csak lassan előre, és azt is csak szálirányban. A vasalódeszkán hagyom vízszintes helyzetben a selymet kihűni. Így megmaradnak a selymen az eredeti arányok.A kontúrozásról vagy guttáról

A selyemre a guttával rajzolunk. A gutta sok esetben megadja a fő kontúrokat, kiemeli a rajzot. Főleg a színes gutták alkalmasak arra, hogy a kiemelést elérjük vele.  Ezért nem szokás leszedni. Én színtelen guttát használok. A festményeimen általában 5 festékréteg van egymás fölött. Mire én ezeket felrakom, általában a gutta az ecsetvonások alatt elkopik, eltűnik.

Ha  mégsem tűnik el a korntúrozás, akkor én szedem le a negyedik festékréteg felhordása után.  Azokon a helyeken, ahol a fényre szükségem van, megtartom a kontúr vonalat, de melléfestek, hogy csak annyi maradjon belőle, amennyi a fényhez szükségem van.

Az sem hiba, ha a gutta letöredezik, mert alatta megmarad egy világosabb csík, ami továbbra is kiemeli a kívánt vonalat.

Azokon a selymeken, amelyeket kimosunk, nem marad meg a színes  kontúrvonal sem  sokáig, mivel a mosáskor az letöredezik, leesik.

A kollázs technika alkalmazása során hasznos a guttázás. A guttázás mentén kivágott anyag nem fog rojtosodni.

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.